Soms kom je handen te kort op een dag, niets is echter zo dodelijk als een tekort aan tijd. Als je steeds te laat komt op meetings, afspraken moet afzeggen en op late of juist vroege tijdstippen nog aan het werk bent, dan weet je: ik kan mijn tijd niet goed indelen.
Het hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn om je tijd op een prettige manier in te delen. Met deze zes simpele tricks heb je weer echt wat aan je dag.
1. Houd een logboek bij
Schrijf elke uur op wat je doet. Doe dit heel nauwkeurig. Dat gaat veel tijd kosten weer en misschien geeft het je ook wel wat hoofdpijn dit consequent te blijven doen, maar uiteindelijk levert het je veel op.
Wie namelijk bijhoudt wat hij elk uur doet weet straks precies hoe hij zijn of haar tijd nu werkelijk indeelt. Soms heb je namelijk geen weet van de open plekken of ineffectieve handelingen die je doet.
Je houdt het dagboek een paar weken bij en kijkt dan hoe je dagen ervoor staan, waar verbetering nodig is en hoe je beter kunt plannen.
2. Alles in één keer
Soms kan het handig zijn niet alles elke dag opnieuw te doen, zoals lunch klaarmaken voor op het werk, de administratie elke dag een beetje bijhouden of elke dag een klein wasje draaien en dat ophangen.
Sommige taken zijn veel effectiever te plannen op één enkel moment in de week. Op die dag handel je alles af en kun je deze taak voor de hele week (of maand of jaar) weer afvinken.
3. Schrap wat je schrappen kunt
Het klinkt simpel, maar soms sta je er niet eens bij stil wat je allemaal kunt laten vallen uit je takenpakket. Lang niet alles wat je doet hoef je ook werkelijk te doen. Misschien kunnen collega’s wel iets van je overnemen of bestaat er een gadget of een foefje om een taak uit handen te nemen.
4. Stop met afleidingen
Afleiding is gevaarlijk, omdat we niet kunnen multitasken. Het is daarom belangrijk een werkplek te zoeken die jou zo min mogelijk afleidt. Dat kan ook prima thuis zijn. Niet iedereen is erbij gebaat kletsende collega’s om zich heen te hebben.
5. Stel niet uit, doe het nu
Tja, het is en blijft een cliché, maar van uitstel komt niet alleen afstel voor de taak zelf, het zit je vaak ook in de weg om productief te zijn. Pak dus op wat je oppakken kunt, desnoods begin je een keer wel met iets leuks als dat je productiviteit opvoert.
6. Vul de dode momenten
Reizen, wachten of uitslapen, het zijn allemaal tijdmomenten die je vult met vrij inactieve handelingen. Deze ‘dode’ momenten zou je ook kunnen vullen met bijvoorbeeld het lezen van teksten, iets eerder opstaan om eerder aan het werk te kunnen of gewoon te gebruiken als pauze in plaats van de andere pauze.